Polecamy!



Chleb 100% żytni



Kliknij na miniaturkę, aby powiększyć zdjęcie.

facebook.com/fladerpl






Chleb żytni z siemieniem lnianym i ziarnami słonecznika.





Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.






Pieczywo (jako produkt przemiału zbóż) pełni kluczową rolę w prawidłowo zbudowanej diecie. Co więcej, ma tę przewagę nad większością innych artykułów żywnościowych, że ze względu na swoje walory żywieniowe i zdrowotne CHLEB stanowi PODSTAWĘ W PIRAMIDZIE ZDROWEGO ŻYWIENIA!
Piramida ta obrazuje składniki i proporcje właściwie skonstruowanego jadłospisu.

Spośród wszystkich kategorii żywności, najczęściej i w największym stopniu zalecane jest właśnie spożywanie produktów przemiału zbóż - przynajmniej 5 porcji dziennie (zalecenie to dotyczy przede wszystkim pieczywa pełnoziarnistego i mieszanego, natomiast pieczywo "białe" - zwłaszcza takie, które charakteryzuje ofertę sklepów wielkopowierzchniowych - nie powinno już być tak często spożywane, gdyż nie posiada analogicznej wartości odżywczej).

Instytut Żywności i Żywienia wskazuje: " Produkty zbożowe powinny stanowić podstawowe źródło energii w diecie człowieka.
Produkty te dostarczaja węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego oraz białka ro¶linnego. Z witamin zawieraj± przede wszystkim witaminy z grupy B oraz witaminę E. Dostarczają również składników mineralnych takich jak: żelazo, miedź, magnez, cynk oraz potas i fosfor.

Wartość żywieniowa produktów zbożowych jest uzależniona od stopnia przemiału ziarna, w trakcie którego usuwane są zewnętrzne części bogate w składniki odżywcze. Mniejszą zawartością witamin i składników mineralnych charakteryzują się produkty otrzymane z wyższego stopnia przemiału, wówczas mąka i pieczywo są bielsze a kasza drobniejsza. Natomiast pieczywo razowe oraz grube kasze odznaczają się wyższą zawartością witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego."


Na podstawie Instytutu Polskiego Pieczywa należącego do Rady Gospodarki Żywnościowej
http://polskiepieczywo.pl/